Ascultam Smart FM de vreo doi-trei ani, pe vremea când de playlist-uri se ocupa un prieten și fost coleg, un mare tehnician pasionat de radio, Mircea Păun. El și Ana, soția lui, făceau ca tonomatul să meargă. Era muzica mea, a celor de 40-50 de ani. Îmi plăcea și că nu erau reclame. Suna bine.
sursa: smartfm.ro |
Sloganul radioului este ”un radio cu spatele gol”. Nu știu cât e inspirat, chiar dacă aduce cu versul unui poet revoluționar, cândva, care avea spatele frumos. ”Radio cultural” este o titulatură pe care, din păcate, au avut-o instituții ale statului, pe bani mulți și nu au meritat-o. Smart FM vrea să fie cultural dar nu amorțit și anchilozat precum alte produse de media culturale, ci vrea să fie cultural viu, cu mult bun-simț, promovând ce e frumos și valoros.
Niciodată nu mi-a plăcut Marius Tucă în mod deosebit. Nu-l priveam la miezul nopții pe Antenă pentru că nu-mi doream milionul lui Voiculescu. Dar cred Tucă că a făcut o treabă excelentă editând cele 150 de volume de literatură română, editând zecile de cd-uri cu muzică românească de valoare, cărțile premiate cu Nobel. L-am auzit pe Mariu Tucă cu Marius Manole la Marius Smart FM și ascultam o emisiune fără manele matinale, fără aluzii sexiste, fără teribilisme ieftine. Tucă a intuit exact că publicul concertelor lui Leonard Cohen, de pildă, există, e viu, dar nimeni nu i se adresează. Asta face Smart FM.
Se simte în sunetul radioului entuziasmul de început când poate nu sunt toate puse la punct, când încă n-a apărut rutina. Azi, în direct, au obținut de la Ovidiu Lipan Țăndărică să facă o emisiune la Smart FM. Adică, pur şi simplu Ţăndărică să facă ce vrea, deşi el ar vrea trupe live, ceea ce încă, tehnic, nu e posibil. Dar emisiunea o va face. Parcă aş fi vrut un pic mai multă rigoare, dar chiar și-așa spiritul ăsta plin de energie transpare în sunteul radioului şi asta-l diferențiază.
Așteptam de mult un produs media ca Smart FM. Mă bucur că a apărut. Tucă vrea și reușește să arate că se poate și altfel, că avem repere (el le-a adunat în colecțiile Jurnalul Național), trebuie doar să punem în vitrină acele repere, să ne întoarcem fața spre ele, să le privim și să le ascultăm. Ce vedem acum în vitrine, în special în vitrinele televiziunilor, nu are nimic de-a face nici cu reperele, nici cu profesionalismul. După atâția rareș-bogdani, și gâzi, și bădii, și ciutaci, crețulete și orcani, ciuvici și chireaci, în sfârșit, auzim și comunicăm cu oameni normali interesați de frumusețe pur și simplu, fără patimă, fără încrâncenare, fără partizanate și, mai ales, fără politică!
Sper ca Tucă să găsească resurse să țină acest radio în viață cât mai mult. E ca o gură de oxigen într-un peisaj poluat până la irespirabil.
Când toate se vor fi așezat, poate vor fi difuzate și reluări (nu toți dau fuga la podcast-uri) și poate Smart FM va fi în sălile de teatru, la expoziții, la premiere cinematografice, la concerte (cu relatări live, făcute profesional, dacă se poate) și oriunde se produce altceva decât mizerie de toate felurile. Adică să ne redea lumea în care trăim, altfel, cu ce are ea frumos. Și poate vor apărea promo-uri difuzate relativ des, măcar acum, în perioada de început, până se deprinde lumea cu gazdele radioului.
Programul emisiunilor și detealii pe smartfm.ro. Deocamdată, în București, pe 107.3 fm.
Onoare muncii!
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu